preloader

Blog

Blog

Tips om gezond de herfst door te komen!

Tips om gezond de herfst door te komen!

De dagen worden weer korter, donkerder & kouder. Veel mensen hebben hier last van, zijn vaker moe & hebben minder energie. Toch is de herfst een erg knus seizoen! Mooie kleuren & leuke herfstwandelingen met een warme chocomelk achteraf. Hoe kom je gezond & goedgezind doorheen de herfst? Lees het hier!

  • Maak een gezellig vuurtje thuis & kijk er eens goed in
    Overdag zijn we continu druk bezig, zitten we volop in een rat race & hebben we nood aan ontspanning ‘s avonds. Door een warm vuurtje aan te steken, daalt ons stressniveau. Geniet van de warmte, praat met elkaar in plaats van voor de tv te kruipen & op je smartphone te surfen!
  • Veel najaarsklachten hebben te maken met een ongezonder binnenhuisklimaat. We doen de ramen altijd helemaal dicht & zetten volop de verwarming aan. Zet uw raam eens wat meer open 🙂 het kan wonderen doen! Door weinig geventileerde plaatsen te creëren in uw huis, geef je schimmel meer de kans om te groeien. Zo heb je meer kans op ademhalingsklachten. Door te ventileren ga je ook minder neusklachten hebben. Je neusslijmvlies droogt uit als de lucht te droog is, waardoor je vatbaarder bent voor infecties.

  • Vitamine D is echt een belangrijke voor onze weerstand & deze kunnen we nu net heel goed gebruiken gedurende dit seizoen! De zon gaat minder fel/lang schijnen dus probeer in de herfst toch 30 minuutjes per dag in het daglicht te komen. 1/3 van onze vitamine D halen we ook uit onze voeding, uit vis & eieren bijvoorbeeld.

  • Kool, kool & nog eens kool!
    De boerenkool is de beste leverancier van ijzer gedurende deze periode. Door deze te eten zijn we in staat onze energie wat op te krikken aangezien ijzer een effect heeft op de zuurstoftransport doorheen ons lichaam. Probeer ook eens quinoa uit! Quinoa zit boordevol eiwitten, vezels & mineralen. Ook vitamine E is aanwezig, wat een anti-oxidant is.

Hopelijk kan je deze tips wat toepassen & dans je zo de lente door!